Jak rozmawiać z klientem?

  • Przez Florian
  • 29 kwietnia 2013

Jak w każdej pracy, tak i w zawodzie specjalisty do spraw sprzedaży znaleźć można zarówno osoby stworzone do zajmowania się sprzedażą, jak i te, które handlowcem zostały przez przypadek, zbieg okoliczności lub z braku innych możliwości. To, czy wykonuje się pracę specjalisty z przyjemnością czy raczej z obowiązku ma bezpośredni wpływ na ilość i jakość kontaktów z klientami oraz liczbę zawieranych transakcji. Dodatkowo, należy pamiętać, że Warszawa jest miastem, który na brak konkurujących ze sobą specjalistów do spraw sprzedaży narzekać nie może, dlatego w kontaktach z klientami warto wykazać się życzliwością, zrozumieniem i nutką pomysłowości.  Nierzadko za pomocą cukierka załatwić można więcej niż przy pomocy pasa. Sprzedając, należy mieć na uwadze, że w obecnym systemie gospodarczym nie można nikogo zmusić do zakupu takich, a nie innych produktów – można jedynie, używając przy tym odpowiednich technik sprzedażowych, tak zachwalić dany produkt czy usługę, by klient poczuł, że jest to akurat taka rzecz, jakiej on aktualnie potrzebuje. A jeśli nie potrzebuje jej teraz,  to na pewno za jakiś czas okaże się niezbędna.

Podstawowym aspektem wpływającym na efektywność pracy specjalisty do spraw sprzedaży jest pierwsze wrażenie, jakie dany handlowiec sprawia. Jak podają statystki, 60% sukcesu w sprzedaży zależy od wyglądu handlowca, 30% od tonu jego głosu, a jedynie 10% od tego co mówi. Stąd, elegancki garnitur czy ładna garsonka to podstawa podczas rozmów z klientami. Nie należy także zapominać o uprzejmości, swobodnym tonie wypowiedzi i tempie rozmowy, które będzie wprawiało jednocześnie w stan spokoju i w stan skupienia. Skoro tak dużo zależy od wyglądu, to czy opłaca się mówić dobrze i na temat?

Opłaca się, bowiem fundamentem osiągnięcia odpowiednich targetów  sprzedażowych jest dobre przygotowanie. Firma zatrudniająca danego handlowca już na początku pracy organizuje szereg spotkań szkoleniowych z zakresu oferty handlowej skierowanej do określonej grupy odbiorców. Zadaniem dobrego specjalisty ds. sprzedaży jest posiadanie jak największej wiedzy o oferowanym produkcie, bowiem mało który Warszawiak zdecyduje się na zakup danego produktu, jeśli na pytanie o jego specyfikację usłyszy „To można doczytać w instrukcji obsługi”, „Wszelkie informacje zawarto na ulotce”, „Dokładne informacje prześlę panu na maila” lub „Niech pan poczeka, zaraz zadzwonię do kolegi i zapytam”. Brak wiedzy z zakresu oferowanego produktu świadczy o niekompetencji handlowca i jego lekceważącym stosunku do wykonywanej pracy oraz do klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *